O PASJI TWORZENIA

Zapraszamy na wykład towarzyszy interdyscyplinarnej wystawie INNE SPOJRZENIE, którą można oglądać od 8 marca do 6 maja 2012 r. w Galerii CAFE SILESIA Muzeum Miejskiego w Zabrzu (ul. 3 maja 6).

Kobiety od zawsze były motywem sztuki, jej tematem, inspiracją, muzą – czasem pomagały w pracowniach swoich ojców czy mężów przygotowując farby czy gruntując płótna, a przeważnie… pozując. Dlatego początku „malarskich dziejów świata” w wykonaniu kobiet możemy szukać dopiero gdzieś w XVI wieku. Warto przywołać tu kilka nazwisk: Marietta Robusti – córka Tintoretta, która przez kilkanaście lat pracowała w atelier ojca, włoszka Sofonisba Anguissola – oficjalna portrecistka na hiszpańskim dworze czy Levina Teerline – autorka portretów angielskich monarchów, Lavinia Fontana czy Diana Scultori Ghisi.

Jedną z najciekawszych postaci „kobiecego” nowożytnego malarstwa jest Artémisia Lomi Gentileschi, córka Orazia. Pracując jako modelka i pomocniczka w pracowni ojca obserwowała mistrzów i konsekwentnie pracowała na możliwość tworzenia „pod własnym nazwiskiem”. Była również znana z powodu sądowej batalii z Agostinem Tassim – także malarzem, który ja zgwałcił i na ślub z którym – żeby polubownie załatwić sprawę – się nie zgodziła. Podczas procesu była poddana torturom, co miało w opinii sądu uwiarygodnić jej zeznania. Tassi został ostatecznie skazany, a Artemizja została pierwszą kobietą ze studiami we florenckiej Accademia del Disegno w swoim curriculum. Była uznaną artystką i utrzymywała się ze sztuki wszędzie tam, gdzie mieszkała: we Florencji, Wenecji, Rzymie, Neapolu czy Londynie – w 1638 dołączyła do ojca, który został zatrudniony jako malarz na dworze angielskiego króla Karola I.

 
A jeszcze na początku XX wieku Zofia Stryjeńska – najbardziej znana polska artystka plastyk dwudziestolecia międzywojennego (wspólnie z Tamara Łempicką) była zmuszona w przebraniu, jako Tadeusz Grzymała Lubański, rozpocząć studia w Akademii Sztuk Pięknych w Monachium! Kobiet wówczas nie przyjmowano…
Zapraszamy na wykład o pasji tworzenia sztuki – nie tylko przez kobiety – 26 kwietnia 2012 r. opowie Wenancjusz Ochmann. Wstęp wolny.