Kilka słów nie tylko o mentoringu… (artykuł)

Zapraszamy do zapoznania się z artykułem autorstwa Anny Ochmann „A few words, not just about mentoring…” (tutaj) napisanego w ramach projektu „Bridging the Gap: new mentoring methods for young creative entrepreneurs in Europe”.

Zapraszamy także na stronę projektu oraz projektowego FB, a poniżej publikujemy artykuł w języku polskim.

Projekt jest współfinansowany w ramach Programu Erasmus+.

Nie tylko o mentoringu kilka słów…

„Ostatnia wieczerza” Leonarda da Vinci, logo lizaków Chupa Chups zaprojektowane przez Salvadora Dalego, woskowa „Mała czternastoletnia tancerka” Edgara Degasa, autoportret Tamary Łempickiej w zielonym bugatti, kwadrat oraz kolejno tworzone prostokąty o podstawie równej bokowi kwadratu i wysokości równej przekątnej poprzedniej figury tworzące matematyczne proporcje na których opiera się architektura Alhambry, Aria na strunie G z III Suity orkiestrowej D-dur Jana Sebastiana Bacha czy Sonata fortepianowa nr 14 cis-moll, op. 27 nr 2 „Księżycowa” Ludwiga van Beethovena… Malarstwo renesansowych mistrzów, architektura gotyckich kościołów, detal rzeźbień barokowych aniołków, muzyka jazzowa,  modernistyczny design… Część z tych dzieł funkcjonuje w zbiorowej świadomości, część – jest ciekawostką znaną nielicznym wielbicielom sztuki. Nie zmienia to faktu, że żyjemy otoczeni sztuką, designem. Tą dawną i tą współczesną. I podczas gdy sztuka nie zna granic i czasu zachwycając odbiorców przez kolejne epoki, a takie zawody jak muzyk, malarz, rzeźbiarz istnieją od wieków to naukowcy dopiero w latach dziewięćdziesiątych XX wieku wyodrębnili i zdefiniowali sektor obejmujący wszystkie osoby związane szeroko z kulturą… A dopiero od kilkunastu lat zastanawiamy się nad tym jak wspierać osoby, które pracują zawodowo w tym sektorze (teraz już sektorze kultury i kreatywnym, czasem zwanym przemysłami kultury i kreatywnymi) definiując coraz lepiej problemy z jakimi borykają się młode utalentowane osoby w globalizującym się świecie, świecie opartym przede wszystkim na pracy freelancerskiej lub w tzw. jednoosobowych firmach, które dominują w tym sektorze.

Najczęściej przywoływane problemy to: niewłaściwy sposób nauczania przyszłych twórców, a szczególnie brak przygotowania do podjęcia pracy w realiach wolnego rynku, brak wartościowych staży  i praktyk (gdzie zniknął sprawdzający się przez wieki model „mistrz i uczeń”…). Z tego wynikają problemy związane z brakiem wiedzy, kompetencji i aktywności rynkowej artystów, także prawne (choć chyba nawet najwybitniejsi prawnicy mają obecnie problem z prawem autorskim i własnością intelektualną w czasach cyfrowej rzeczywistości). Prawdziwą wyzwaniem są także uwarunkowania społeczne i kulturowe w naszym społeczeństwie konsumpcyjnym skupiającym się głównie na kulturze tzw. „popularnej”, masowej, podczas gdy produkty i usługi kreatywne są często depozytariuszem wartości symbolicznych i intelektualnych, wymagają przygotowania i namysłu, a więc tak deficytowego w naszych czasach czasu…

 

Fundacja ARTeria od lat kilku lat prowadzi działania i realizuje projekty wspierające rozwój zawodowy artystów oraz osób chcących rozwijać się (także zarobkowo) w sektorze kreatywnym. Czerpiemy z doświadczeń naszych międzynarodowych partnerów, inspirujemy najlepszymi rozwiązaniami starając się je adaptować do polskiej rzeczywistości, do rzeczywistości pracy i… marzeń przede wszystkim młodych ludzi: muzyków, malarzy, rękodzielników, projektantów, filmowców, fotografików… Nasz sekretny przepis to połączenie dużej porcji mentoringu (m.in. w oparciu o wypracowane w trakcie realizowanego przez nas projektu Talent Matching Europe), ze sporą dawką partnerskich relacji oraz pracy zespołowej (między innymi w oparciu o narzędzia takie jak Circle wypracowane w ramach innego realizowanych przez nas projektu – ArtENprise) zmiksowanych w przestrzeni przenikania się kultury i biznesu, do tego szczypta interdyscyplinarności przyprawiona indywidualnymi konsultacjami…

Tych kilka lat prac z młodymi, kreatywnymi i niezwykle inspirującymi młodymi ludźmi pokazało jak ważny i skuteczny jest dobrze przygotowany merytorycznie i metodycznie mentoring, obejmujący także takie zagadnienia jak: specyfika własności intelektualnej w sektorze kreatywnym (zawsze na pierwszym miejscu w rankingu ważności naszych uczestników), przygotowanie oferty i negocjacje z potencjalnymi inwestorami (np. jak wyeksponować „business value”), w tym autoprezentacja i wystąpienia publiczne… Pracujemy także z takimi trendami jak audience development, crowdsourcing, disruptive innovation, service i design thinking, storytelling… słowami-pojęciami, które w rzeczywistości naszego ojczystego sektora kreatywnego jeszcze nie doczekały się „polskiej nazwy”. I może się już nie doczekają, bo w sektorze kreatywnym, który z definicji przekracza granice, język angielski wydaje się być często tym podstawowym sposobem komunikacji. Ale rozwój umiejętności komunikacyjnych artystów i twórców to już temat na zupełnie inny artykuł…